Smerter og søvn.

skuldersmerter, søvn, smerter, smertehåndtering

 

Er det smerter som ødelægger din nattesøvn?

Mennesker med akutte eller kroniske smerter, oplever næsten altid, at have problemer med deres nattesøvn. Ironisk nok, kan manglende nattesøvn også forværre smerter og derfor kan dette blive en ond cirkel, som kan være vanskelig at komme ud af.

I vores klinikker har vi gennem årene derfor arbejdet dels med at fjerne og reducere smerter og dels med at lære mennesker at håndtere de smerter som ikke er mulige at slippe af med.

Smerte er en individuel oplevelse og smerteniveauet kan ikke diskuteres. Har man ondt, så har man ondt. Men hvad kan du gøre, for at fjerne eller reducere smerten og få det bedre.

Hvad er smerter?

Smerte er udtryk for en ubalance. Smerte er primært en overlevelsesmekaniske vi har, så vi kan beskytte vores krop. Det er hjernen som vurderer, om et sanseindtryk er farligt eller ej. Hvordan du herefter oplever smerten, er betinget af dine tidligere erfaringer, oplevelser, forventninger, stressniveau, bekymring mm. Smerten stemmer ikke altid overens med niveauet af den fare som du er udsat for. Endvidere kan langvarig smerte give flere smerter og kan lettere aktivere din oplevelse af at noget gør ondt. Smerter avler smerter.

Der findes forskellige typer af smerter forårsaget af forskellige årsager. Det er vigtigt at finde ud af hvor smerten kommer fra og behandle smerten i det omfang det er muligt. Smerte kan være betinget af overbelastning, skader, nedslidning mm. Smerter kan være akutte, kortvarige eller kroniske. Kroniske smerter kan øge din sensitivitet og faktisk bevirke at du lettere oplever at få smerter.

Du vil her kunne læse hvordan du kan behandle muskelspændinger, reducere ledsmerter samt hvordan du kan leve bedre med de smerter du ikke kan behandle.

Hvad kan du gøre for at reducere dine smerter og sove bedre?

Vi ved at angst, stress og bekymring forværrer smerter. Vi ved også at tidligere smerteoplevelser og et overbelastet nervesystem gør det samme. Tillige kan en oversyring og inflammation af vævet pga. dårlig kost, specifikke vitamin – og mineralmangler, hormonforstyrrelser, infektioner, manglende bevægelse også give smerteoplevelser. Dette vil kræve individuel behandling at få styr på, men der er meget du kan gøre for dig selv allerede nu.

Har du brug for yderligere vejledning og udredning, kan du altid kontakte SovGodtNu© for en behandling tilpasset dig.

Kost:

Det er sagt så mange gange og så fint mange andre steder. Men vi summerer lige kort op her, da god, sund og nærende mad, er helt essentielt for vores velbefindende. Umahro Cadogans 10 kostråd er gode for alle. Derudover kan vi også anbefale at følge Blodtypekosten. Vi kommer ikke udenom, at det som udgangspunkt er vigtigt at spise sundt, selvom det kan være svært at foretage de gode valg, når man er træt og mangler overskud pga. smerter og ubehag. Ros dig selv, når du vælger det gode til og prøv, så ofte som muligt, aktivt at vælge det, du ved, er godt for dig. Dvs. spis så rent og enkelt som muligt og prøv at undgå alt for syredannende fødeemner. Få mange grøntsager dagligt, gerne med mange rodfrugter og broccoli. Undgå for meget sukker, kaffe og andre stimulanser som giver alt for store udsving i dit blodsukker og stress hormoner. Gå efter gode fisk, kød med højt indhold af omega 3 (fritgående og økologisk) og spis godt med æg. Nødder, frø, kerner har masser af mineraler, vitaminer og nutrienter i sig og er en vigtig bestanddel i en sund kost. Krydderier som koriander, timian, salvie, hvidløg, citronmelisse og mynte er ikke blot lækkert at bruge i maden, men også super sunde for dig.
Mandler og bananer indeholder Tryptophan og Magnesium, som kan bedre din søvn. Lad ellers være med at spise fedt og sukkerholdigt nogle timer inden sengetid. Dog kan nogle mandler og en banan være udmærket.

Det er godt at vide, at mange har intolerancer overfor fødeemner som gluten, laktose og kasein samt natskygger. Prøv evt. at fjerne disse grupper fra din kost i en periode på 2 – 3 mdr. og se om det hjælper dig. Fjern dem en ad gangen, så du tydeligt kan se om det gør en forskel for dig.

Kosttilskud:

Omega 3 er i sig selv inflammations hæmmende og kan lindre smerter især i bevægeapparatet. Tillige er det godt for dit kredsløb, hormonsystem, immunsystem mm. Vælg altid Omega 3 af en god og ren kvalitet, fra små fisk. Afhængigt af dit indtag af Omega 3 i din kost, kan du let tage 2 – 6 gr. dagligt.

D3 vitamin mangel kan i sig selv give smerter  og er en potentielt stor sundhedsrisiko. D vitamin skal indtages med mad. For os, som lever under de nordlige himmelstrøg og lever en stresset hverdag, er der brug for tilskud hele året, måske på nær juli, forudsat du får masser af sol på kroppen. Vi anbefaler mindst 35 mikro gram dagligt og ofte langt mere, afhængigt af hvor meget du mangler D vitamin.

Magnesium i en naturlig og letoptagelig form som ex. Magnesium Threonate, er i sig selv base dannende og krampeløsende. Tillige bruger vi Magnesium til at opbygge knogler, energiomsætning i vores celler mm. Igen, afhængigt af dit indtag af nødder, avocado, frø, kerner, så kan et tilskud med 500 – 750 mg. dagligt være fornuftigt. Vær opmærksom på at flere typer af medicin reducerer magnesium og der kan derfor opstå et øget behov herfor. Magnesium er blodtrykssænkende og kan være vigtig i din behandling, hvis du har problemer med kredsløbet. Tag altid Magnesium i kombination med B6, forudsat du ikke tager et B kompleks til morgen.

Gurkemeje, ingefær, piber longer findes i komplekser i gode, økologiske former. De er antiinflammatoriske og har en rigtig god effekt på muskel-og ledsmerter. Gurkemeje er en lovprist rod, med masser af sundhedsfremmende og sygdomsbekæmpende effekter. Har du smerter i led og muskler, kan det være en god ide at tage ex. Pukkas økologiske Tumeric eller Fortodohl S morgen og aften.

Glucosamine, MSM og Collagen er godt, hvis du har smerter pga. slidgigt. Husk altid at supplere med C vitamin i store doser for at sikre en god collagenproduktion. Det tager noget tid inden effekten af denne behandling indtræffer og kan kun vurderes efter ca. 3 mdr.

Har du et afgrænset område som hoften, skulder, ryg eller lignende, som plager dig, så kan det være godt at tænke på at varmebehandling ofte kan lindre i form af en varmedunk eller et lammeskind. Derudover findes der flere lokaltbehandlende cremer og linimenter som ex. Fast Relief fra Himani. 

Alle remedier kan købes hos SovGodtNu©.

Motion:

Når du har smerter kan det være et ork at få motion, ikke desto mindre er tilpas afstemt motion og bevægelse, smertereducerende og  hjælper derfor til en bedre søvn. Kroppen slapper simpelthen bedre af, når du har bevæget dig i løbet af dagen. Gå en tur, eller ta`cyklen. Find den form, som passer dig. Mange har glæde af at komme i et motionscenter, mens andre foretrækker at motionere alene. Det med glæden er vigtigt, – at du gør det som du bedst kan lide. Det at du bevæger dig er det vigtigste. Der kommer mere blodgennemstrømning i muskulaturen, som reducerer spænding og ophobning af mælkesyre, samværet med andre hjælper til at fokusere på samvær frem for smerter. Hvis du er udendørs i naturen, skærper det, ud over balance og bevægesansen, også syns- høre-  og lugtesansen, hvilket igen hjælper til at smerteoplevelsen reduceres. Desuden trætter frisk luft. Så motion er god sovemedicin.

Afspænding:

At træne evnen til at spænde af, på trods af smerter, er en anden vigtigt faktor for at opnå en bedre søvn. Rolige stunder, guidet afspænding eller meditation i løbet af dage er lige så vigtigt som motion. Når du har smerter, “stresser” kroppen. Smerter er, som før nævnt, et faresignal og derfor vil der automatisk blive udløst flere stresshormoner. Kroppen og sindet er i øget alarmberedskab, hvilket kan komme til udtryk på forskellig vis, alt efter hvem du er og hvor påvirket du er, af din smertetilstand. De fleste oplever at have øgede muskelspændinger især i nakke og skuldre, mavesmerter, tendens til stakåndethed, forhøjet blodtryk og irritabilitet er også almindeligt

En enkel og effektiv måde at træne afspænding på, er via åndedrættet. Når vi puster ud, aktiveres automatisk en afspændingsrespons. Så pust langt ud og vent på at kroppen af sig selv sætter en indånding igang. Pust langt ud igen og vent igen på den spontane indånding. Når du har gentaget 7 -8 gange, så træk vejret som du plejer. Du vil formentlig allerede nu kunne registrere en mere afspændt fornemmelse i kroppen.

Denne enkle øvelse vil du også kunne benytte, når du lægger dig til at sove.

Smertehåndtering når du skal falde i søvn:

Som udgangspunkt er det vigtigste, at du ligger godt og at du har ro indeni. Dvs. at du er så godt smertelindret, som muligt, inden sengetid, at du f.eks bevæger leddene og strækker dig inden du kryber i seng og at du, når du ligger der, understøtter kroppen så den slapper så godt af som muligt. Hvis du har ondt i lænden, så prøv med en ekstra pude under knæene. er der smerter i en skulder, så læg en pude under der. Sørg for at nakken er ordentligt understøttet, hvis det er der du har smerter. Det kan virke besværligt og voldsomt, men det betaler sig at få lejret kroppen, så du kan falde i søvn og sove i den første del af natten, fordi det er i det tidsrum muskler og hjernen slapper maximalt af. Det er også i det tidstum du opbygger og styrker dit immunforsvar.
Brug vejrtrækningen som beskrevet ovenover. Hvis dine tanker er med til at holde dig vågen, kan du forstille dig, at du puster tankerne ud, sammen med evt. uro og smerte.

Login-image

 

 

 

Leave a Reply

Om Os

Om_os_sov_godt_nu_250x155

Vi vil hjælpe dig med at finde årsagerne til dine søvnproblemer og på enkel og overskuelig vis, støtte dig i at løse problemerne et for et.

Mere info

Behandling

Kursus_sov_godt_nu_250x155

Så har du forgæves forsøgt at få en bedre søvn og villig til at modtage hjælp og vejledning er dette behandling måske noget for dig.

Mere info

F.A.Q.

FAQ

Vi har en blog, hvor vi deler en masse oplysninger. Her finder du svar på nogle af de spørgsmål, vi ofte får på Sov Godt Nu.

Mere info

Kontakt

Kontakt

Du er meget velkommen til at ringe eller skrive, hvis du har spørgsmål. Du kan også sende os en email til den mailadresse sovgodtnu@gmail.com

Kontakt