Jeg vågner flere gange om natten og kan ikke falde i søvn igen!

Jeg vågner flere gange om natten og kan ikke falde i søvn igen!

Når mikroopvågningerne bliver makroopvågninger.

Billedresultat for woman awake

”Jeg falder fint i søvn. Nok mest pga. udmattelse. Men så vågner jeg igen og igen i løbet af natten og har så svært ved at falde i søvn. Jeg er så træt. ”

Sådan lød indledningen til min seneste samtale med Ellen på 52 år, om hendes søvn.

Ellens historie:

Ellen er på vej i overgangsalder. Hun har lige skiftet job og skal finde sig til rette her, samtidigt med at alle 4 børn er flyttet godt hjemmefra. Hun har faktisk fået en del mere tid til sig selv og sin mand. Hun har det rigtigt godt og synes det er besynderligt, at hendes søvn er blevet forstyrret så meget.
Der er fuld fart på, hele dagen. Det nye job er spændende, hun spiser sundt, motionerer en masse (Ellen tæller skridt og har en app, hvor hun skriver ind hvor meget hun motionerer, spiser mm.) og har et godt socialt netværk. Hun er effektiv og når en masse. Når hun får 5 minutter, kan hun altid nå at få sendt en mail afsted og ting bliver ekspederet hurtigt og effektivt.

Men søvnen, den er begyndt at drille. Hun falder dog let i søvn. Næsten komalignende, som hun selv beskriver. Men så begynder hun at vågne efter 3 – 4 timer. Hendes mand fortæller at hun spjætter enormt meget med benene og Ellen kan godt mærke at benene føles urolige om aftenen og i de perioder hun vågner op. Det føles vanskeligt at falde i søvn igen. Nætterne er lange og hun føler sig træt når hun vågner. Men så tager hun en kop kaffe, en kop mere og efter frokost åbner hun den første cola light. Det giver lige lidt ekstra energi, efter morgenens træthed. Der ryger let 2 – 3 cola light ned i løbet af en dag og mindst 5 kopper kaffe. ”Det er da ikke så meget”, siger Ellen.

Afhængighed af stimulanser:

I får denne historie, da vi ofte møder mennesker i vores klinikker med lignende fortællinger. Højtpræsterende mennesker, med god fysik og en stærk psyke. Dog er mange kommet ind i afhængighedslignende adfærd, med brug af alt for mange stimulanser såsom fx kaffe, sodavand med sukker eller aspartam med mere. Pauserne i løbet af dagen, er ikke- eksisterende og med tiden kan det være rigtigt svært at tænde på pauseknappen eller mærke efter, hvordan man har det. I Ellens tilfælde er søvnen begyndt at blive forstyrret.

Det er naturligt med mikroopvågninger:

Ellen falder let i søvn. Hun er træt, meget træt og indsovningen er ikke det store problem. Men problemet opstår, fordi mikroopvågningerne bliver til makroopvågninger. Vores søvn består af flere søvncykler. Imellem hver søvncykel, har vi en mikroopvågning. Dette er en kort opvågning, hvor vi kan scanne rummet vi sover i, lytte til børnene og sikre os at alt er ok, inden vi falder i søvn igen. Dette gør vi ofte, uden at registrere noget som helst eller huske det næste morgen. Vi glider naturligt ind i søvnen igen og tager en cyklus mere. Men ligger vores stresshormoner højt, kommer vi for meget i alarmberedskab og der sker en reel opvågning og så bliver vores mikroopvågning ikke længere kort, men kan blive længere og længere. Vi skal op og tisse, er tørstige, ligger og lader tankerne tage over, bliver måske angste og utrygge og vi følger os reelt vågne og kan ikke falde i søvn igen.

Relateret billede

Søvnen afspejler din dag:

Hvordan disse opvågninger er, afspejler hvordan vi har levet vores dag. Har vi været stressede, ej holdt pauser, kørt på diverse stimulanser for at ignorere vores hvile og søvnbehov og dermed evne at holde os kørende, til trods for, at vores ressourcer egentlig er blevet opbrugt, bliver disse opvågninger til reelle opvågninger og ikke blot et lille kik på overfladen og rolig adgang til næste søvncyklus.

Hormonelle forandringer:

Muligvis vælter læsset for Ellen, pga. de hormonforandringer der kommer i forbindelse med menopausen. Her kan det ex. være et lavere progesteronniveau, som kan give problemer, da kortisol bliver dannet ud fra dette hormon. Progesterone bliver dannet ifbm. ægløsning. Ægløsninger aftager med alderen og ophører i menopausen.

Det er tydeligt at Ellen har et meget højt aktivitetsniveau og hendes kortisol og adrenalinniveauer har formodentlig altid har ligget højt. Når progesteron niveauet falder, får Ellen en følelse af at hun skal kæmpe lidt hårdere for at opnå det samme og hun bliver lettere træt.

Et lavt progesteron niveau kan give uro, ængstelse, lavere stresstærskel mm. Udover progesterone, kan et forhøjet FSH give hedeture og et lavere østrogen kan også påvirke humør, slimhinder, libido mm. Når hun ikke er trænet i at holde pauser i løbet af dagen eller justere aktiviteter og indsats efter de ressourcer hun har, kan det være let at ty til de stimulanser som altid har virket, nemlig Kaffe og Cola light i Ellens tilfælde. Måske også dit?

Mmm, kaffe og cola light:

Kaffe kan være godt med måde. Men for meget kaffe udvasker mineraler og er medvirkende faktor til bl.a. afkalkning. Men vi bruger mineraler i alle kroppens processer og mangler på mineraler, kan give mange og svære problemer i stort set alle kroppens funktioner. (Se tidligere blog om Magnesium).  I særdeleshed udskilles Magnesium ved kaffedrikning. Kaffe øger også vores evne til at ignorere at vi er trætte. Cola light er også en historie for sig selv. Det er ren nervegift og stærkt vanedannende. Det forstyrrer bl.a. sukkerstofskiftet og sætter dig af den grund i en reel risiko for at blive overvægtig, fremfor at holde dig slank. Det kædes sammen med hovedpine, kræft, humørsvingninger, sklerose, hukommelsesproblemer og mere i samme skuffe, formodentlig pga. den evne til at gå over blod hjernebarrieren.

Efter en god lang samtale, kom vi frem til at afprøve følgende plan:

  • Pauser i løbet af dagen. Blot 5 minutter, hvor hun fik strukket sig, trukket vejret og sluppet tanker og krav. (Næste blog handler om den gode pause.)
  • Visualiseringsøvelser, som kan bruges ved opvågningerne, så det bliver lettere at falde i søvn igen.
  • Når opvågningerne sker, give slip på frustrationen, men nyde stilheden, det at du ligger i sengen og kan slappe af og give dig hen til hvilen.
  • Ophøre med Cola light og reducere kaffe til 1 – 2 kopper først på dagen. Her må forventes hovedpine, kvalme, fordøjelsesproblemer mm. i overgangsfasen, pga. udtrapningssymptomer.
  • Støtte progesteronniveauet med urter og tilskud.
  • Tilførsel af biomineraler og ekstra Magnesium til natten. Smøre lægge og evt. nakke ind med magnesiumolie og evt. inden sengetid tage et fodbad med Epsom salt eller Magnesiumflager.
  • Aftente med citronmelisse, lindeblomst, humle og lidt lakridsrod, for at give ro.
  • Ren citronmelisseolie på hovedpuden, så aktivstofferne via lugtenerven kan berolige nervesystemet.

Billedresultat for magnesium foot soak

Ved holistisk biomediciner og sygeplejerske Malene Rossil

Leave a Reply

Om Os

Om_os_sov_godt_nu_250x155

Vi vil hjælpe dig med at finde årsagerne til dine søvnproblemer og på enkel og overskuelig vis, støtte dig i at løse problemerne et for et.

Mere info

Behandling

Kursus_sov_godt_nu_250x155

Så har du forgæves forsøgt at få en bedre søvn og villig til at modtage hjælp og vejledning er dette behandling måske noget for dig.

Mere info

F.A.Q.

FAQ

Vi har en blog, hvor vi deler en masse oplysninger. Her finder du svar på nogle af de spørgsmål, vi ofte får på Sov Godt Nu.

Mere info

Kontakt

Kontakt

Du er meget velkommen til at ringe eller skrive, hvis du har spørgsmål. Du kan også sende os en email til den mailadresse sovgodtnu@gmail.com

Kontakt