Indsovning, den dybe søvn og hvordan du bliver et bedre og gladere menneske.


Deltabølge. Langsomme bølgelyde kan have stimulerende effekt på den dybe søvn.

Igennem den seneste tid, har jeg haft en del patienter, som har problemer med at falde i søvn og som vågner ofte og  ikke kan falde i søvn igen. Skønne mennesker, som giver en masse til samfundet, har høje krav til sig selv og for mestensdels fuldfører det de sætter sig for. Men de påtager sig mere og mere og den tid de skal bruge på at udføre de ekstra opgaver, tager de fra søvnen.

En ung kvinde jeg havde for nyligt, var ned på 5 1/2 times søvn pr. nat og de timer hun sov, var ovenikøbet meget urolige. Følelsen af at sove dårligt sad i hende hele dagen. Tillige havde hun ondt i hovedet pga. spændninger i kæberne. Angst, uro og dårligt selvværd fyldte mere og mere i hende. En ung, smuk, klog og kærlig kvinde, med fremtiden foran sig.

Vi ved, at får du nok af den dybe søvn, er din risiko for at udvikle sygdomme reduceret og din evne til at tage gode beslutninger samt lagre dine erfaringer i langtidshukommelsen er markant bedre.

Hvis man tager udgangspunkt i en søvn på ca. 8 timer. Vil den dybe søvn udgøre ca. 2 timer, deltabølgesøvnen. Det er her du restituerer kroppen og sindet.
Får du ikke nok deltasøvn, vil din chance for at sygdomme i nervesystem, kredsløbet, immunsystemet mm. være markant forhøjet. Din risiko for at blive overvægtigt stiger med op til 50 % og din evne til at indlære og agere empatisk , reduceres.

Flere søvnforskere har undersøgt hvordan man kan fremme deltasøvnen. Nogle er kommet langt ved at stimulere med lyd, når man går ind i den dybe søvn.

Vi i Sov Godt Nu mener, at søvnen reflekterer din livsførsel og at søvnen skal prioriteres. Vi kan gøre nok så meget for at fremme søvnen, tage søvnbriller på når vi ser på skærm om aftenen, tage det ene og det andet tilskud for at slappe af, bruge den ene eller den anden app. Men hvis ikke søvnen er en prioritet, søger man de forkerte steder og farer vild.

Søvnen skal prioriteres. Det er helt enkelt et basalt behov som skal opfyldes. Vi kan sagtens i perioder klare mindre søvn, men på den lange bane, er det bare ikke en mulighed, hvis vi vil have det godt. Tillige skal vi huske at det samme gælder vores børn. De har om nogen en hverdag hvor indlæring, dannelse og sociale interaktioner fylder utroligt meget og de tidlige år samt skoleår er i den grad nogle år man ikke kan gøre om og de danner præcedens for hvordan resten af livet leves og hvordan selvopfattelsen dannes. Sover de for lidt og for dårligt, minimeres børnenes og de voksnes chancer for at have gode dage, hvor de gode relationer, indlæring og udvikling af sindet fylder på en god måde.

For at kunne give slip i døsen og give sig hen til den gode søvn, skal man kunne slappe af. Har man hele dagen faret rundt, haft konflikter, har uløste problemsstillinger, for meget man ikke kan nå at afslutte og presser sig selv unødigt hårdt og glemmer at anerkende sig selv og andre for hvem man er og hvad man gør, kan det, at give sig hen til søvnen, være en udfordring. Så ikke nok med at det kan være svært at falde i søvn, fordi kroppen ikke vil give slip og man udskiller en masse stresshormoner, så kan man også have tendens til at vågne op ved 3 – 4 tiden om morgenen pga for meget adrenalin eller cortisol og have vanskeligt ved at falde i søvn igen.

Man vågner normalt hver 1 1/2 time. Blot en kort stund, inden man falder ind i næste søvncyklus. Det er normalt. Men er man presset og stresset, vil disse opvågninger ofte føles lange og indsovning kan være vanskeligt.

Så hold pauser i løbet af dagen. Lær kroppen at mærke roen, genkende den og blive fortrolig med den. Prøv at nulstille, ved at tænke på noget rart, gå en lille tur, tag en kop te og fald hen i egne tanker mens du stirrer ud af vinduet, lad tankerne fare og mærk dig selv og din væren. Træk vejret. Gør du dette et par gange om dagen, genkender din krop og dit sind fornemmelsen af at hvile og du kan lettere falde ind i søvnen.

Det er også derfor at børn ikke konstant skal underholdes af Ipad eller andre aktiviteter. Man slapper IKKE af med Ipad eller skærm. Det kan bestemt aflede tankerne og give noget på mange andre områder, hvilket kan have sin værdi. Men man slapper ikke rigtigt af.

Hvis man vil slappe af og give kroppen og sindet en pause, så kan det at ligge på gulvet, stirre ud af vinduet eller blot sidde og kæle med katten, være en rigtig god ide. Husk blot, at det skal være uden at skærmen kører eller radioen drøner derud af. Ej heller et løfte om at om 5 minutter, når du har slappet af, kan du gå hen og spille. For så er barnets tanker allerede et andet sted, end nuet. Blot stilhed, ro og tryghed. Dette kan hjælpe børnene til på samme vis at genkende tilstanden af ro, når de skal sove, indsovningen lettes og søvnen bliver dybere og længere, når de ikke skal bruge halve og hele timer på at falde i søvn.

Sørger du så tillige for at du, som voksen, kan sove mindst 8 timer og børn mellem 10 og 12 timer, alt efter alder, har du ovenikøbet en god chance for at få mindst 2 timers deltasøvn.

Har man brug for ekstra hjælp i starten, til at falde i søvn i god tid, kan man sætte musik på, ude i gangen og slukket skærm, med langsomme bølgelyde, som kan have en fremmende effekt på den dybe søvn.

Sov Godt og Nok, du bliver et bedre og gladere menneske af det.

 

 

 

Leave a Reply

Om Os

Om_os_sov_godt_nu_250x155

Vi vil hjælpe dig med at finde årsagerne til dine søvnproblemer og på enkel og overskuelig vis, støtte dig i at løse problemerne et for et.

Mere info

Behandling

Kursus_sov_godt_nu_250x155

Så har du forgæves forsøgt at få en bedre søvn og villig til at modtage hjælp og vejledning er dette behandling måske noget for dig.

Mere info

F.A.Q.

FAQ

Vi har en blog, hvor vi deler en masse oplysninger. Her finder du svar på nogle af de spørgsmål, vi ofte får på Sov Godt Nu.

Mere info

Kontakt

Kontakt

Du er meget velkommen til at ringe eller skrive, hvis du har spørgsmål. Du kan også sende os en email til den mailadresse sovgodtnu@gmail.com

Kontakt